BALTIC DRY Index

ENEnglish Version

Curs Valutar BNR

30.11.2018 | 29.11.2018

  • eurEUR4.65604.6560
  • usdUSD0.79380.7938
  • chfCHF4.11694.1169
  • hufHUF0.62780.6278

convertor valutar

Indici Internationali

Oferit de www.patria.cz

Dobanzi Centrale

  • Dobanda centala USA

    BNR
    RON 1.75%
  • Dobanda centala Zona Euro
    ECB
    EUR 0.00%
  • Dobanda centala USA
    FED
    USD 0.50%
  • Dobanda centala Marea Britanie
    BOE
    GBP 0.50%

Calendare financiare

Calendar:  Intern    Extern

D L M M J V S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Tutoriale Video

BALTIC DRY Index: Instrument ideal pentru semnalarea iesirii din criza


BALTIC DRY IndexDe cate ori, un investitor sau chiar un trader, si-a dorit un instrument de lucru cu care sa poata determina « timing-ul » precis al unei reversii, care ar face toata diferenta intre un « bull »  si  « bear » market ? Ei bine… s-ar putea ca acest Baltic Dry Index – pe scurt BDI -  sa fie unul dintre acele instrumente pretioase, care face parte din categoria indicatorilor economici de ghidare (Engl. Leading Economic Indicator) !


Chiar daca el reprezinta doar o valoare jurnaliera putem spune cu siguranta ca el reprezinta veriga vitala intre Analiza Fundamentala si Analiza Tehnica ! De ce ? Sa avansam si sa prezentam – prin text si grafice – caracteristicile lui indispensabile !


Inainte de toate definitia… Acest index are o singura valoare – exprimata in USD, notata in timpul zilei, in jur de orele 13:00 GMT. Ea reprezinta pretul “en gros” (Engl. Bulk) al transportului maritim al marfurilor « uscate », adica toata materia prima uscata, in afara petrolului, gazului lichefiat, etc. Valoarea zilnica este prezentata de catre Bursa Baltica de la Londra (Engl. London Baltic Exchange), si nu are nici o legatura cu marea Baltica sau tarile baltice. Pretul este nimic altceva decat o medie ale preturilor practicate de catre cele mai importante firme de transport maritime « en gros »: Handymax, Panamax, Supramax si Capesize, de-a lungul celor 26 rute maritime, care acopera oceanele globului terestru. Materia prima transportata este formata mai ales din materiale de constructii, minereuri, carbune si cereale, care constitue baza oricarei economii nationale sau internationale.


Este evident ca flota de transport nu este extensibila ; de obicei ne trebuie doi ani sa construim o nava noua. Atunci cand exista o recesie economica, fluxul de produse finite se micsoreaza in mod substantial, avand ca repercusiune o mai mica cerere de materie prima, si indirect o cerere minima pentru transport. In aceste cazuri se poate spune ca preturile de transport maritime vor cadea – direct proportional cu penuria de cereri ! Graficul BDI-ului o sa se comporte intr-o miscare descendenta. 


In cazul contrariu, atunci cand exista o reluare economica, care poate duce chiar pana la un « boom » economic cu o economie in plina dezvoltare, fluxul de produse finite se mareste in mod vertiginos, avand drept consecinta, o mult mai mare cerere de materie prima, si indirect o cerere maxima de transport, tinand cont ca numarul de nave este fix. In aceste cazuri se poate spune ca preturile de transport maritim vor creste imediat si vertiginos – direct proportional cu abundenta de cereri ! Graficul BDI-ului o sa se comporte intr-o miscare ascendenta, avand un unghi de accelerare mai mult sau mai putin abrupt. 


Si totusi exista un ‘daca’ (Engl.  If)… Daca dorim sa facem o analiza foarte precisa si detailata a indexului BDI, trebuie sa luam in consideratie si constanta valorii dolarului american, in care este exprimata valoarea sa. In caz de devalorizare a monedei americane, se observa o ridicare a acestui index, care la acest moment dat nu mai refleta in mod fidel cererea si oferta transportului maritim, fie el al materiei prime « uscate » sau « lichide » ! Deci exista o regula nescrisa… Niciodata nu trageti concluzia finala a acestui index fara sa fi luat in considerare si valoarea dolarului american. Si nu uitati… corelatia lor este invers proportionala : un dollar devalorizat face sa creasca valoarea BDI-ului si invers.

 

BALTIC DRY Index

 

Figura 1 – BALTIC DRY INDEX – Vectori directionali indicand cererea de transport maritim al pietelor internationale in functie de faza economica in care se afla ele.

Este foarte util sa monitorizam variatia unghiului unui trend descendent, reprezentand o economie in recesie, care o sa progreseze in sensul acelor de ceasornic – cu un anumit ritm si anumita viteza – in functie de gradul de recuperare a activitatii economice, ajungand chiar sa devina un unghi abrupt cu o valoare de peste 60°, in perioada de « aprindere » a acelei economii – vezi Fig. 1. Daca variatia graficului lui BDI se lateralizeaza, inseamna ca economia trece printr-o faza de indecizie care poate sa fie temporara sau chiar mai indelungata, depinzand de perioada de pregatire a productiei produselor finite si de cantitatea si valoarea stocarii materiei prime, care nu s-a putut inca transforma in produse finite, din cauza lipsei de cerere pe piata  !
Inainte de a studia in detaliu graficele corespunzatoare acestui indicator, sa spunem cateva cuvinte despre variatia lui in caz de criza economica :

 - Implicit, daca ne referim la conditiile de efectuare a unui transport, lipsa acuta de credit face ca BDI-ul sa scada substantial, din cauza reducerii numarului de scrisori de credit (Engl. Letters of Credit);


 - In plus, cum spuneam, numarul de nave de transport nu este extensibil imediat, necesitand o durata de constructie de cel putin 2 ani. Ori si aici, lipsa de credit face ca numarul de comenzi de nave noi, nu numai sa scada dramatic, dar si sa provoace aparitia unor serii de falimente, in randul santierelor navale, care nu mai pot rezista penuriei de comenzi, tinand cont de cheltuielile fixe.


 - In in cele din urma, fluctuatiile materiei prime, in relatie directa cu devalorizarea dollarului american, fac ca transportul maritim sa devina un instrument care cantareste greu in reluarea activitatii economice, fie ea in S.U.A sau in alte tari de pe globul terestru.

 

BALTIC DRY Index

 

Fig. 2 – Graficul saptamanal al indicatorului Baltic Dry Index.

Daca ne uitam cu atentie pe graficul saptamanal – vezi Fig. 2 - al indicatorului BDI observam urmatoarele :

 - Prima valoare maxima de 11039 coincide cu toamna anului 2007 (16 noiembrie) care confirma criza avand ca origine instrumentele financiare toxice (Engl. Subprime), inceputa in luna iulie/august 2007 ;


 - Acest nivel maxim este redus la jumatate (50,86%) in doar cateva luni de zile ajungand la valoarea 5615 la data de 1 februarie 2008, chiar daca i-a luat mai bine de 6 ani ca sa ajunga la acel nivel ;


 - Instabilitatea economica cu cateva swinguri ascendente, dar lipsite de volum semnificativ, care a urmat in primele cinci luni a anului 2008, a facut ca publicul neavertizat sa creada intr-o rezolvare rapida al marasmului economic existent, cu un indicator BDI care nu numai ca revine la vechiul nivel maxim (11039) dar chiar il depaseste, ajungand la un nou nivel maxim (11793 la data de 23 mai 2008) ;

 - In ciuda acestei cresteri rapide si viguroase – fara volum adecvat - fundatia economiei nu era sanatoasa ca sa suporte o asemenea evolutie, cu un somaj american de peste 9%, lucru nemaivazut de la perioada crizei din 1980-82. Ca rezultat, valoarea indicatorului BDI pica dramatic (94,31% de la pragul maxim) – ca o piatra grea pe fundul unui lac linistit – ajungand in iarna anului 2008, la mai putin de 671, pe 12 decembrie 2008. De atunci, se lateralizeaza in cadrul unui triunghi simetric – vezi Fig. 2 si 3 -  si incearca sa-si revina foarte lent, cu numai o panta de 10° … dar nu cu mult succes ! 


 - La data scrierii acestor randuri – 26 noiembrie 2010 – indicatorul BDI a ramas timp de doi ani – si inca mai este -  intr-o formatiune de consolidare, ajungand azi la nivelul 2170, in proximitatea frontierei inferioare ei.


 - Tendinta descendenta pe graficul saptamanal (vezi Fig. 2) este inca omniprezenta cu o pozitionara a BDI-ului sub mediile mobile importante (200- si 50-ema). In plus, indicatorul RSI (14) ne ilustreaza ca valoare lui actuala de 39,99% se mentine intr-un trend descendent, atata timp cat ramane sub zona 66-60%. Trendline-ul RSI-ului (TL-1) incadrat in triunghiul simetric, pare sa compreseze, din ce in ce mai mult, fluxul pietii descendente, dand astfel impresia ca spargerea frontierei inferioare a acestei formatiuni triunghiulare este iminenta. Oricum daca fluxul pietei ajunge sub zona 40-33%, putem considera ca directia pietei a ales in mod cert, sa-si continue plonjonul, inceput pe 16 noiembrie 2007 si reinnoit pe 23 mai 2008, atunci cand a cazut de la nivelul celui mai mare maxim (11793).

Analiza Technica Top-Down, ne invata sa completam intotdeauna rezultatele grafice ale  orizontului de timp saptamanal cu cel jurnalier !  O sa fiti uimiti de bogatia de informatii disponibile care rezulta sub efectul maririi scenei de tranzactionare, stiind ca un bar de piata saptamanala contine 5 bare jurnaliere ! Nu numai acest ‘efect de lupa’ ne impresioneaza, dar si apropierea vizibilitatii de piata curenta, cu un efect surprinzator de clar al formatiunii triunghiulare simetrice. Pentru aceasta analiza tehnica ramanem in cadrul celei clasice, fara a face apel la Analiza Tehnica Moderna (undele Elliott si teoria lui Wyckoff atat de specifica pietelor in consolidare) !

 

BALTIC DRY Index

 

Fig. 3 – Graficul jurnalier al indicatorului Baltic Dry Index.

La nivelul graficului jurnalier (vezi Fig. 3) se poate observa o marire a triunghiului simetric, care caracterizeaza o formatiune de restaurare si de consolidare a pietei curente. Fluxul pietei este localizat nu numai sub cele doua medii mobile importante (200- si 50-ema) dar si sub trendline-ul descendent (TL-A) care forteaza – deja de sase luni – acest flux in caderea lui. Ultima speranta de a opri aceasta miscare de cadere este nivelul 1866 care coincide cu frontiera inferioara a triunghiului ! Pentru moment, acest ricoseu virtual este greu de imaginat, pentru ca este aproape imposibil de a revela un parametru care ar intoarce piata pe loc, fiind dat contextul economic ‘morocanos’ cu o ratie de somaj de aproape de 10% si cu o penurie – deja existenta – de comenzi pentru transpoeturi maritime. Ca si cum ar face ‘expres’ de la cuvantul francez ‘ expré ’, RSI-ul nu numai ca coroboreaza informatiile de mai sus al graficului jurnalier, dar chiar legitimeaza existenta unui trend descendent care se agraveaza, din ce in ce mai mult, o data ce a patruns sub zona de 40-33% ajungand astfel la nivelul 22,54%. Exista o mare probabilitate ca aceasta cadere va fi si mai grava daca RSI-ul va sparge trendline-ul TL-B, ajungand astfel in zona de supra-vanzare 0-20%, unde va ramane pentru o anumita perioada de timp ! Nimic nu ne-ar mira daca RSI-ul va ricosa pe nivelul 6,19%, fluctuand astfel in zona de supra-vanzare !!!

Spatiul nu ne permite sa intram si mai profund in mecanismele indicatorului Baltic Dry Index, dar noi vom retine, ca nu exista o schimbare economica drastica fara ca fidelul indicator BDI sa faca parte… ! Ba mai mult, el trebuie folosit in simbioza si sinergie cu alti indicatori de confirmare a schimbarii economice cum ar fi cupru, exporturile sud-coreene si bineinteles atitudinea celor trei indexuri americani (Dow Jones Industrial, D.J. Transportation si D.J. Utility) conform teorie lui Charles Dow, deja descrisa si publicata in 1902, acum mai bine de 100 de ani !


Dr. Mircea Dologa, cu sediul in Paris – Franta, este fondatorul website-ului www.pitchforktrader.com, si autorul unei serii de trei manuale profesioniste de trading, traduse in limba romana si a numeroase articole publicate in revistele specializate din Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Asia si Australia.


Dr. Mircea Dologa publica un raport saptamanal intitulat «World Charting Report» care contine grafice despre BVB, FOREX si INDEX-uri internationale. Cei care doresc sa-l primeasca gratuit impreuna cu extrase din manuale,  pot sa trimita un email la: mircdologa@yahoo.com.

 

Aboneaza-te pentru mai multe informatii despre cum sa-ti maximizezi profitul, studii de caz,oportunitati de investitie, primeste toate informatiile de care ai nevoie direct pe mail: APASA aici


Vrei sa testezi o strategie de investitii sau sa incepi sa faci cu adevarat profit ?

Deschide un CONT DEMO  sau un  CONT NOU  alaturi de brokerul tau.