Criza COVID-19: între panică și oportunitate

  • Ne confruntăm de câteva săptămâni cu criza generată de răspândirea afecțiunii virale CoVID-19 în întreaga lume. Această criză reprezintă probabil cea mai dificilă perioadă din istoria recentă, atât din punct de vedere economic, cât și sanitar sau social.La nivel economico-financiar, impactul este major și necuantificabil până în acest moment. Piața forței de muncă suferă , în timp ce lanțurile de producție sunt afectate semnificativ.

 

  • Cele mai încercate sectoare sunt cele de turism, linii aeriene, companii din domeniul divertismentului și nu numai. De pildă, Asociația Internațională de Transport Aerian estima în urmă cu câteva zile că pierderile din industrie se vor încadra între 63 și 113 miliarde de dolari în 2020. Orice criză reprezintă însă o combinație între risc și oportunitate și este bine să analizăm ce sectoare ar putea avea de câștigat pentru a transforma oportunitatea lor în oportunitatea noastră, a investitorilor la bursă.
  • Așadar, pe lângă aceste sectoare grav afectate de criza noului coronavirus, sunt și unele industrii care ar putea beneficia de pe urma acestei perioade foarte complicate așa cum vom prezenta în continuare.

 

  • În primul rând, multe companii din domeniul biotehnologic și farmaceutic au început deja cursa către dezvoltarea unor tratamente sau vaccinuri menite să combată acest nou tip de coronavirus. Printre acestea se numără: Johnson & Johnson, GlaxoSmithKline, Pfizer, Gilead Sciences, Sanofi și Regeneron Pharma (simboluri JNJ, GSK, PFE, GILD, SASY și REGN). J&J a anunțat la începutul anului că va aloca resurse importante, alături de alți parteneri, pentru a dezvolta un vaccin împotriva noului tip de coronavirus.Pe de altă parte, Gilead Sciences efectuează teste asupra medicamentului experimental Remdesivir, care a avut efecte pozitive împotriva virusurilor MERS și SARS, similare ca și structură cu COVID-19. Testele inițiale arată că Remdesivir ar putea avea efect pozitiv și asupra bolnavilor COVID-19.

 

  • Acțiunile JNJ au scăzut cu 26% de la maximul înregistrat în februarie (începutul lunii februarie marcând și momentul în care virusul a început să se răspândească și în afara Chinei) în timp ce acțiunile GILD s-au apreciat cu 14% în aceeași perioadă. În tot acest timp, indicele S&P 500 a scăzut cu 34%.

 

  • Printre cele mai importante măsuri pe care le-au luat majoritatea statelor au fost restricțiile de mobilitate a persoanelor pentru oprirea răspândirii virusului, ceea ce a făcut ca multe companii să le ofere angajaților posibilitatea de a lucra de la domiciliu. Astfel, se impune utilizarea unor softuri care permit comunicarea la distanță, dându-le posibilitatea angajaților să rămână în permanență conectați cu angajatorii. Cea mai importantă companie care furnizează un astfel de software este Zoom Communications (simbol ZM). Zoom este o companie care furnizează software pentru videoconferințe, online meeting și chat iar în ultima perioadă a cunoscut o creștere de 10% a numărului de utilizatori, în ciuda faptului că majoritatea utilizatorilor aleg versiunea gratuită a acestor softuri.

 

  • Acțiunile ZM au urcat de la începutul lunii februarie cu aproximativ 106%. Printre alte companii care furnizează software pentru munca la distanță se numără Cisco și TeamViewer (simboluri CSCO și TMV) De asemenea, Microsoft (simbol MSFT) prin serviciile de cloud și e-learning pe care le oferă, ar putea avea pare de rezultate în apreciere pentru următoarea perioadă. Acțiunile Microsoft au suferit o scădere de 25% de la începutul lunii februarie.

 

  • Un alt sector care ar avea de câștigat de pe urma acestei crize este cel de mobile&streaming. Oamenii petrec în această perioadă mai mult timp acasă decât de obicei, iar suspendarea unor competiții sportive, decalarea unor producții cinematografice îi lasă pe mulți fără prea multe opțiuni pentru petrecerea timpului liber. Astfel, în afara programului de muncă, oamenii consumă servicii de streaming și divertisment online. Aplicațiile furnizate de Apple, Netflix și Google, care furnizează serviciul YouTube (simboluri AAPL, NFLX, GOOGL) se numără printre cele mai utilizate aplicații în această perioadă.

 

  • Unii analiști sunt însă de părere că această perioadă nu va genera o creștere foarte mare a business-ului Netflix. Laura Martin, analist al Needham, afirmă că ”da, lumea va petrece mult mai mult timp pe Netflix în această perioadă însă asta nu se traduce neapărat în abonamente noi, mai ales că în Statele Unite, majoritatea gospodăriilor au deja un abonament Netflix. Totuși faptul că, în momentul de față, Europa este considerată centrul pandemiei iar Netflix înregistrează cea mai mare creștere pe abonat în Europa, poate fi de un factor pozitiv pentru business-ul companiei”. Recent, Netflix și YouTube au decis să reducă calitatea video a conținutului, la solicitarea Comisiei Europene, pentru a putea reduce presiunea asupra vitezei internetului, care îi afectează pe cei care în această perioadă muncesc de la domiciliu. Acțiunile Netflix au scăzut cu 4% de la începutul lunii februarie, în timp ce acțiunile Google au suferit o scădere de 26%.

 

  • O altă companie care ar putea avea o evoluție pozitivă în urma acestei crize este Amazon (simbol AMZN). Amazon are avantajul de a-și desfășura activitatea pe mai multe segmente: piață online, servicii cloud, streaming, dar și comerț și livrări, care sunt foarte căutate în această perioadă. Acțiunile Amazon au parte de o creștere de aproape 2% de la începutul lunii februarie, după ce la mijlocul lunii februarie depășiseră nivelul de 2150 dolari/acțiune.

 

  • Date fiind economia și societatea globală interconectată, cu interdependențe multiple mai strânse și mai greu de cartografiat decât oricând, criza din această perioadă este fără precedent și nu oferă deocamdată posibilitatea de a estima cu exactitate impactul pe care îl avea din punct de vedere economic și nu numai. Chiar dacă revenirea la viața normală și redresarea economiei se vor face treptat și doar susținute de niște măsuri eficiente și luate la momentul potrivit, este bine să nu ne lăsăm ”contaminați” de panica generată la nivel mondial și să vedem oportunitățile care apar în această perioadă dificilă.
  • Doar rămânând conectați în timp real la imaginea completă asupra a ceea ce se întâmplă și analizând fiecare informație vom putea lua deciziile cele mai bune.
  • (sursa: Cnet.com,investing.com,Gilead.com,Jnj.com, foto – ipwatchdog.com)
  • Doriți să fiți permanent informat și să profitați de evoluțiile viitoare ale simbolurilor menționate devenind investitor pe bursă?
  • Nimic mai simplu: https://www.goldring.ro/signup