Strategia câștigătoare defensive și growth

În ciuda semnalelor macroeconomice șubrede – se estimează o rată a șomajului în creștere cu două cifre până la final de an, o scădere economică globală de 2%-3%, tensiuni între marii jucători de pe piața internațională – piețele au atins noi maxime de la prăbușirile din martie-aprilie.

Semnalele pozitive de revenire, susținerea masivă a economiei prin stimuli și pachete financiare și fiscale, precum și menținerea piețelor în zona pozitivă, au determinat investitorii din piață să își mențină pozițiile și să aștepte noi semnale pentru a lua o decizie.

Aceste dezechilibre, care caracterizează contextul actual, impun nevoia combinării strategiilor defensive cu cele agresive.

Ce sunt acțiunile de tip “defensiv”? Potrivit definiției clasice, acțiunile defensive sunt cele care oferă rezultate constante, dividende solide, iar în cazul unei recesiuni sunt capabile să își mențină o poziție stabilă. Printre domeniile defensive se numără sectorul bunurilor de larg consum (alimente), o parte din sectorul sănătății (excluzând partea de biotech), sectorul de utilități și cel de telecomunicații. Câteva dintre companiile care intră în categoriile menționate sunt Johnson &Johnson, AT&T și Verizon.

J&J este o companie din industria farmaceutică, cu o capitalizare de peste $378 Mld, ale cărei acțiuni intră în componența indicelui S&P. Din 1963 încoace, compania J&J oferă dividende în mod constant, asigurând în momentul de față un randament al dividendului de 2,81% și un Beta (indice ce măsoară volatilitatea acțiunii versus volatilitatea pieței) de 0,7.

Verizon continuă să fie un business care reușește să mențină oamenii conectați, în această perioadă în care se impune distanțarea socială, ca măsură de combatere a virusului. Verizon este al doilea cel mai mare operator wireless din SUA, după AT&T, reușind pe parcursul a 13 ani consecutivi să majoreze dividendul . Analiștii sunt de părere că evoluția business-ului Verizon depinde de intrarea pe piață a noilor telefoane 5G, de stabilizarea economiei și de estomparea pandemiei COVID 19. Cu toate acestea, compania rămâne atractivă datorită randamentului dividendului oferit.

AT&T este cea mai mare companie de telecomunicații din SUA. Criticată din cauza achizițiilor realizate și acumulării de datorii din ultimii ani, AT&T rămâne o companie preferată de investitorii defensivi. Această preferință se datorează randamentului competitiv al dividendului și modelului de afaceri stabil, care va avea de câștigat și din expansiunea rețelei wireless 5G a companiei. De asemenea, clienții care vor dori să acceseze rețeaua 5G vor solicita upgrade-uri ale dispozitivelor, ceea ce va aduce noi venituri companiei.

Care sunt acțiunile care ar oferi o strategie mai „agresivă”? Sunt cele de tip growth- de creștere – cele care oferă rezultate peste media pieței, care dețin un avantaj competitiv, nu oferă dividende, ci reinvestesc întreg profitul, pentru a asigura expansiunea afacerii, recompensând investitorii prin creșterea rapidă a business-ului

Google este liderul pieței de publicitate online, lucru care reprezintă, pe de o parte o binecuvântare, iar pe de altă parte un blestem în această perioadă a pandemiei. Până la 40% din veniturile companiei Google provin din sectoare de activitate afectate de pandemie, precum retail, personal, restaurante, turism, auto, dar și companii de mici dimensiuni. Cu toate acestea, Google este un business care a trecut deja printr-o criză și deține un portofoliu mult mai diversificat decât competitorii ei, Facebook, Snap sau Twitter. Business-ul acesteia va fi afectat pe termen scurt, însă analiștii se așteaptă la o revenire rapidă, fiind în continuare o companie puternică. De asemenea, YouTube și Google Cloud ar putea contribui semnificativ la evoluția viitoare a rezultatelor financiare, analiștii fiind optimiști în legătură cu acestea.

Amazon pare să dețină business-ul perfect în aceste vremuri. Compania este prezentă pe piața de e-commerce, cloud, dar și de streaming, sectoare de la care analiștii se așteaptă să rămână cel puțin la fel de puternice. Este printre singurele companii în cazul căreia analiștii au ridicat așteptările legate de venituri. Cererea explozivă a comerțului online a obligat oarecum compania Amazon să angajeze noi oameni (aproximativ 175,000), dar și să investească în logistică, ceea ce îi va reduce profiturile pe termen scurt.

PayPal a fost printre primii procesatori de plăți care au avertizat asupra impactului pe care pandemia îl va avea asupra activității sale. Având în vedere restaurantele și magazinele închise, nu există prea multe motive pentru a utiliza card-uri de credit sau pentru a efectua plăți digitale. Cu toate acestea investitorii optimiști continuă să acorde încredere companiei PayPal, considerând că aceasta din urmă poate beneficia de pe urma apetitului în creștere al cumpărătorilor din spațiul online. Dacă analiștii se așteaptă ca trimestrul al doilea să fie dezastruos pentru multe companii, aceștia sunt de părere că PayPal va oferi rezultate pe placul investitorilor.

Alegerea unei singure strategii (agresive sau prudente) poate conduce la obținerea unor rezultate sub așteptări, sau la expunerea la anumite riscuri ce pot fi gestionate printr-un management al portofoliului adecvat, însă mixarea acestora poate scădea riscul portofoliului și crește performanța acestuia.

Tu ce strategie aplici la portofoliul tău de investiții?

Dorești să investești în acțiuni de tip “defensive” sau cele de tip “growth”?

Nimic mai simplu! Accesează: https://www.goldring.ro/signup

 

Autori

Judit Zoltani, Manager Dep. Analiză și Strategii de piață SSIF Goldring SA
Claudiu Demian, Analist Financiar Dep. Analiză și Strategii de piață SSIF Goldring SA