Plasamentele private pe înțelesul emitenților

Motivul principal al unui plasament privat este dorința de atrage capital în companie, pentru a profita de o conjunctură favorabilă de piață și pentru a ajunge mai repede la obiectivul propus.

Companiile care caută să atragă capital prin emisiuni de obligațiuni sau acțiuni, au două variante prin care se pot adresa investitorilor: ofertarea instrumentelor financiare public către investitori (IPO/SPO) sau realizarea de plasamente private și adresarea ofertei către un număr maxim de 149 de investitori, adică o ofertă privată.

Avantajele plasamentelor private pentru emitenți

  • Timp redus pentru accesul la capital.
  • Risc redus de popularizare al unui insucces în atragerea de capital.
  • Birocrație redusă în ceea ce privește întocmirea Documentului de ofertă, dar și referitoare la raportări până la listarea instrumentelor financiare pe bursă, neexistând constrângeri din partea reglementatorului pieței (ASF).
  • Posibilitatea finanțării fără garanții.
  • Posibilitatea utilizării banilor atrași pentru a obține o evaluare mai bună în procesul de listare la bursă.
  • Posibilitatea de selectare a unor investitori care înțeleg afacerea împreună cu riscurile și cu oportunitățile asociate și care, în schimbul oportunității de a participa la finanțarea companiei într-un „early stage” al acesteia, vor susține dezvoltarea nu doar financiară, ci și prin sinergii cu alte afaceri în care sunt implicați.
  • Flexibilitate: compania poate urmări moduri diferite de atragere a banilor, cum ar fi emisiunile de obligațiuni, emisiunile de acțiuni, obligațiunile convertibile în acțiuni sau orice alte mixuri între acestea.

Dezavantajele plasamentelor private pentru emitenți

  • În această etapă, posibilitatea de promovare a plasamentului este redusă prin prisma prevederilor legislative care limitează numărul investitorilor la 149. Tocmai această limitare face ca, în general, dimensiunea plasamentelor private să nu fie foarte mare, având în vedere suma minimă care i-ar reveni pentru subscriere unui investitor în cadrul plasamentului (ex. 10.000.000 euro: 149 investitori = 67.114 euro/investitor). Pe măsură ce nevoia de capital crește, companiile sunt îndemnate să se orienteze către Oferte Publice, unde sumele ce pot fi atrase sunt mai mari, având în vedere eliminarea restricțiilor de adresabilitate, ca și număr de investitori.
  • Vânzarea acțiunilor/obligațiunilor cu discount – având în vedere lipsa de lichiditate și faptul că nu sunt listate imediat pe o bursă, investitorii așteaptă de la emitenți, în schimbul banilor investiți, un discount, care să recompenseze riscurile asumate până la listarea instrumentelor financiare achiziționate.
  • Plasamentul privat este mai puțin spectaculos comparat cu un IPO, dar poate fi egal ca și efect în atragerea banilor și în susținerea creșterii companiei emitente.

Prin plasamentele private poți atrage finanțare fie prin acțiuni, fie prin obligațiuni

Prin acțiuni poți strânge bani fără a fi nevoit să rambursezi investitorilor sumele atrase. Câștigul așteptat al acestora provine din aprecierea prețului de piață al acțiunilor sau din distribuirea periodică a profitului realizat de companie sub formă de dividend.

Obligațiunile sunt o formă de împrumut prin care emitentul împrumută capital pentru o perioadă determinată de timp (de obicei câțiva ani), cu o dobândă fixă sau variabilă. Cu toate că acestea au, de obicei, dobânzi mai scumpe decât cele practicate de bănci, ele au siguranța perioadei în care pot beneficia de sumele atrase.

Treci la pasul următor!

Finanțează-ți afacerea prin piața de capital și transformă-ți visurile în realitate alături de Goldring!