Ce este un monopol?
Monopol este atunci când produsele sau serviciile unei companii domină un sector, adică atunci când aceasta deține control aproape total sau chiar total asupra pieței. Firma cu monopol este cea care stabilește prețul produsului sau serviciului, iar acesta poate fi unul destul de mare, pe considerentul că nu are competiție.
Ce presupune un monopol?
Un monopol este caracterizat de un maximizator, de un producător de preț, de bariere mari la intrarea în piață, are vânzător unic, dar mai este caracterizat și de discriminarea prețurilor.
- Maximizatorul profitului este cel care maximizează profiturile.
- Producător de prețuri decide prețul bunului sau serviciului care urmează să fie vândut; prețul dorit de firmă este stabilit prin determinarea cantității de produs.
- Barierele la intrare determină dificultatea altor vânzători de a intra pe piața monopolului.
- Există un singur vânzător al bunului care produce toată producția, deci o singură companie deservește întreaga piață.
- Discriminarea prețurilor constă în modificarea prețului sau a cantității de produs de către monopolist. Aceștia pot vinde, în funcție de piață, cantități mai mari la un preț mai mic pe o piață foarte elastică și cantități mai mici la un preț mai mare pe o piață mai puțin elastică.
< Vezi alți termeni bursieri