Extemporal la bursă!

Scorul Vektor dă startul proactivității și pe piața AeRo

Dacă piața de capital poartă deja eticheta de barometru al economiei, în ce măsură putem vorbi de bursă ca un barometru al transparenței, al calității culturii corporative și relației cu investitorii?

Strategia, obiectivele, misiunea și valorile interne care ghidează activitatea unei afaceri dobândesc nuanțare narativă și expunere prin relația cu investitorii. Guvernanța corporativă promovată de către o societate listată are ca unică formă de exprimare funcția RI.

Modul în care o societate comunică cu investitorii poate determina succesul parcursului pe piață. În cele din urmă, o companie creează plus valoare prin capacitatea acesteia de a impregna un sentiment de încredere acționarilor săi pe termen lung.

Pe măsură ce activitatea de relaționare cu investitorii s-a dezvoltat, emitenții au conștientizat avantajele unei abordări proactive a investitorilor comparativ cu o conduită pasivă.

Dacă la începutul fenomenului relația cu investitorii era doar o formă de comunicare voluntară, astăzi relația cu investitorii a devenit un indispensabil vehicul strategic de marketing și comunicare pe piața de capital.

Relația cu investitorii vektor

În noua realitate, miza integrării funcției RI a depășit deja granița unui capriciu de promovare a companiei. Sursele de informare pentru procesul decizional ies din sfera tradițională, apetitul pentru oportunități investiționale este ridicat, iar decalajul dintre companiile novice pe bursă și cele consacrate se reduce semnificativ.

Astăzi, obiectivul RI este de a plasa investitorul în centrul filozofiei afacerii.

În același timp, pe măsură ce piața de capital se dezvoltă iar oportunitățile investiționale se diversifică, se observă o constrângere generală pentru emitenți în a-și promova factorul diferențiator ca mijloc de  conservare a avantajului vizibilității într-un ecosistem bursier tot mai aglomerat.

Alinierea la așteptările investitorilor – primul pas spre nota 10!

Inaugurarea indicelui bursier BET-AeRo marchează primul pas înspre colaționarea așteptărilor investitorilor cu dinamica și evoluția celor mai lichide companii de pe segmentul SMT al Bursei de Valori București.

Creionarea unui indicator care să măsoare calitatea relației cu investitorii pentru companiile din structura noului indice BET-AeRo pare un următor pas firesc.

Evaluarea și acordarea unui scor relației cu investitorii ar putea fi elementul catalizator pentru companiile listate în promovarea unor politici interne care să asigure transparența activității și un flux informațional susținut cu acționarii.

Marcând un moment pivot pentru conduita emitenților într-o piață mai puțin reglementată, ARIR vine în întâmpinarea noilor tendințe cu o propunere de evaluare a relației cu investitorii susținute de către companiile din indicele BET AeRo.

Pornind de la metodologia VEKTOR pentru Piața Reglementată, scorul VEKTOR AeRO pentru anul 2022 are în vedere 11 criterii cu focus pe promovarea practicilor proactive în relația cu investitorii.

Vektor AeRO

Prima evaluare a companiilor din BET AeRO va fi realizată de ARIR în perioada 1-20 decembrie 2022, pe baza informațiilor din surse publice. Scorul final, cuprins între 0 (interacțiune redusă) și 10 (interacțiune excelentă), va fi publicat pe pagina BVB a fiecărui emitent.

Scorul VEKTOR AeRO– bilet unic sau abonament pe termen lung?

În România, reflexia trendului global privind listarea la bursă devine mai proeminentă în cazul SMT al Bursei de Valori București.  Sub specificul unor condiții de admitere la tranzacționare mai accesibile, din cele 23 de pachete de acțiuni nou listate în 2021, 20 au avut ca destinație piața AeRo.

Demersurile inițiate de către ARIR pentru lansarea indicatorului VEKTOR pentru piața AeRo  trasează linia de start înspre standardizarea însușirii celor mai bune practici în relația cu investitorii de către companiile listate pe SMT.

Pentru o aliniere cât mai aproape de interesul investitorilor și de cele mai actuale tendințe manifestate pe piață, ARIR propune modificarea anuală a metodologiei de evaluare.

Puncte cheie în evaluarea ARIR pentru anul 2022:

  • 12 mai: A fost publicată metodologia VEKTOR AeRO finală;
  • 12 mai – 30 noiembrie: Conformarea companiilor listate cu criteriile
  • August: Evaluare preliminară;
  • 1 decembrie – 20 decembrie: Evaluarea companiilor de către ARIR;
  • Ianuarie 2023: Publicarea primelor rezultate VEKTOR pentru companiile din piața AeRO.

Alinierea unanimă la așteptările investitorilor creează premisele unui cadru bursier mai transparent, în contextul în care tot mai mulți antreprenori își vor însuși ingeniozitatea de a transforma strategiile lor de dezvoltare în obiective investiționale fiabile pentru investitori, cu structuri de guvernanță corporativă și RI bine închegate, asigurând pe această cale un parteneriat sustenabil pentru publicul investitor pe piața de capital.

Crina Pungea