Piața mașinilor electrice, cu piciorul pe accelerație

Tranziția către o economie verde, cât mai prietenoasă cu mediul este o prioritate principală pentru majoritatea statelor dezvoltate ale lumii. Cum mașinile sunt responsabile, conform statisticilor oficiale, pentru 12% din emisiile de CO2 la nivelul UE, reducerea sau chiar eliminarea vehiculelor echipate cu motoare cu ardere internă constituie una dintre soluțiile unanim adoptate la nivel internațional. Aceste intenții au creat contextul perfect pentru industria mașinilor verzi și pentru producătorii de mașini electrice, fie că vorbim despre companii auto care încă de la început aveau ca strategie producția unor astfel de autovehicule, fie că vorbim despre producătorii tradiționali (în principal marile companii auto) care au fost obligați să se adapteze rapid contextului și să înceapă să își concentreze atenția asupra mașinilor electrice. Acesta este și motivul pentru care investitorii au început să își îndrepte atenția asupra acestui sector. Deși încă tânără, piața vehiculelor verzi crește rapid, specialiștii în domeniu estimând că va depăși pragul de 10 de milioane de unități comercializate până la începutul lui 2023. Dar, cum orice oportunitate aduce și anumite riscuri, printre care putem aminti infrastructura încă insuficient dezvoltată, în special în țări precum România, limitările aduse de autonomia bateriilor, dar și industria competitivă. Așadar, investitorii trebuie să analizeze cu atenție caracteristicile pieței, care, deși are în față și o serie de provocări, este favorizată și va fi condusă pe acest trend și de către statele din ce în ce mai dornice de a accelera tranziția către o economie verde.

Cum a evoluat  piața mașinilor electrice în ultimii ani?

Sursă: Imagine preluată și modificată de pe Visual Capitalist (visualcapitalist.com)

 

Dacă în urmă cu mai bine de 10 ani, în 2011 mai exact, la nivel mondial se comercializau 55 de mii de unități, în 2021 piața vehiculelor electrice a crescut de peste 100 de ori, ajungând la 6,8 milioane de unități vândute. Altfel spus, piața autovehiculelor electrice a înregistrat o rată anuală de creștere compusă de 62%, unele estimări arătând că această cifră ar putea depăși pragul de 10 mil. unități la finalul anului 2022. Ponderea mașinilor electrice din vânzările globale de automobile este de aproximativ 10%, fapt ce relevă că vorbim încă despre o piață mică în contrast cu cea a mașinilor tradiționale.

China conduce detașat această tranziție, mai mult de jumătate din vânzările de mașini electrice fiind realizate în această țară (3,5 mil. unități). Conform aceleiași surse, vânzările din China depășeau în 2016 totalul vânzărilor la nivel mondial, iar în prezent a doua economie a lumii are sute de producători de mașini electrice, respectiv 300 de modele diferite de astfel de mașini disponibile pentru vânzare. Podiumul este completat de Statele Unite (631 mii unități), care în 2014 era principala piață de desfacere a mașinilor electrice, dar care a pierdut rapid poziția de lider în fața Chinei, și de Germania (696 mii unități), care conduce piața europeană.

România, o piață foarte tânără

Conform LEKTRI.CO, citat de site-ul start-up.ro, în intervalul ianuarie – septembrie 2022 au fost înregistrate 8.375 vehicule electrice noi, cumulând astfel un total de 21.258 de unități în România. Ultima lună din al treilea trimestru, respectiv luna septembrie, a adus cel mai mare număr de mașini electrice din acest an, cu o creștere de peste 250% comparativ cu luna similară a anului trecut. Conform aceleiași surse, în România se regăsesc 2.896 încărcătoare publice, iar numărul locațiilor publice de încărcare a ajuns la 1.313.

Piața din România este încă una tânără, dar care crește. La fel putem spune și despre infrastructura pentru acest tip de autovehicule, care, deși încă nu se ridică la nivelul așteptat, va tinde să se coreleze cu autovehiculele electrice vândute.

Producători de mașini electrice listați la Bursă

Tesla (TSLA), cu o capitalizare de piață de peste 350 de miliarde de dolari și cu o pondere importantă în cadrul indicelui american S&P 500, poate fi considerată, pe bună dreptate, a fi compania de referință atunci când vorbim despre industria mașinilor electrice. Compania a fost responsabilă pentru 40% din toate vânzările de mașini electrice din SUA din perioada 2010-2019. Vânzările Modelului Y și ale Modelului 3, conform estimărilor, au reprezentat 53% din totalul vânzărilor mașinilor electrice din SUA.

BYD (1211), prin subsidiarele sale, se ocupă cu dezvoltarea, producția și vânzarea de automobile și alte produse auxiliare. Mașinile producătorului chinez sunt printre cele mai vândute autovehicule din China. În lista acționarilor companiei se regăsește și conglomeratul condus de investitorul Warren Buffett, Berkshire Hathaway.

Rivian (RIVN), cu o capitalizare de aproximativ 15 de miliarde de dolari și care are în lista acționarilor companii precum Amazon (18% deținere) și Ford (11% deținere), este o altă companie producătoare de camionete electrice care a intrat în atenția investitorilor în ultimul timp, în special datorită parteneriatelor încheiate cu mai multe companii importante, precum Amazon sau Mercedes.

Volkswagen (VOW), deși un producător tradițional de autovehicule, s-a poziționat printre producătorii care au acționat rapid în vederea schimbării strategiei de producție. În acest moment, conform mai multor surse, compania își face loc în topul vânzărilor de mașini electrice la nivel mondial. Compania a precizat că vede această tranziție a pieței auto ca fiind un avantaj competitiv, aspect dovedit prin planurile companiei.

Printre producătorii care au reușit să adopte rapid această tranziție pot fi enumerați producătorii americani General Motors (GM) și Ford (F), compania Hyundai, dar și producătorii germani Mercedes-Benz (MBG) și BMW.

Evoluția cotațiilor companiilor auto (2017 – prezent) se pot vedea în graficul de mai jos:

 

Sursă: investing.com, dep. Analiză și Strategii de Piață SSIF Goldring

După cum se poate observa în grafic, acțiunile producătorilor de mașini electrice precum Tesla sau Nio au avut performanțe ridicate în ultimii ani, ajutate de intențiile verzi din ce în ce mai evidente ale statelor, dar și de ritmul de creștere al vânzărilor, deși valoarea lor încă era la un nivel scăzut. De partea cealaltă, companiile Volkswagen, GM sau Ford, care au înțeles că trebuie să facă rapid pasul către producția de mașini electrice, au înregistrat de asemenea creșteri ale cotațiilor în aceeași perioadă cu cele ale companiilor amintite anterior. Contextul din ultima vreme (căruia îi acordăm atenție în paragraful următor) a influențat puternic și piața auto, motiv pentru care acțiunile mai volatile, precum TSLA sau NIO, și-au văzut valoarea de piață înjumătățită în mai puțin de un an.

Performanța acțiunilor auto în 2022

Sursă: investing.com, dep. Analiză și Strategii de Piață SSIF Goldring

Provocările sectorului auto din 2022

Lipsa de stocuri – Pandemia COVID a provocat numeroase dezechilibre în economie, printre care întreruperi ale lanțului de aprovizionare. Producătorii de microcipuri necesare industriei nu au reușit să satisfacă pe deplin cererea producătorilor auto, fapt care a provocat întârzieri în producția și implicit livrarea de autovehicule. În același timp, lipsa stocurilor a contribuit la această situație delicată a pieței, clienții fiind nevoiți să cumpere mașini care vor fi livrate doar după o anumită perioadă de timp, chiar luni.

Contextul economic – contextul economic actual incert, corelat cu o inflație încă apăsătoare și cu dobânzile ridicate, care ar putea să se mențină pe termen mediu, până când inflația devine controlabilă, a condus la o reținere mai mare din partea clienților de a-și achiziționa mașini, cel puțin o perioadă. În același timp, presiunile inflaționiste se traduc în componente mai scumpe și cheltuieli cu forța de muncă mai ridicate.

Industria competitivă – Industria auto este una competitivă și care se supune în permanență schimbării. Un exemplu poate fi reprezentat de către metoda de vânzare a mașinilor, vânzările online fiind din ce în ce mai populare printre clienți. În același timp, serviciile oferite de către companiile auto pot reprezenta un plus de diferențiere între competitori. De asemenea, noile trenduri tehnologice sunt de analizat.

Riscuri

Deși trendul de creștere pare să fie unul stabil, vânzările mașinilor electrice au încă o pondere destul de scăzută în contrast cu cele tradiționale. Acest lucru reprezintă o oportunitate, însă investitorii ar trebui să analizeze și riscurile existente, printre care:

  • Durata de viață și performanța bateriilor lasă încă de dorit, deoarece acestea se află încă într-un proces de dezvoltare, iar graba companiilor auto de a produce mașini electrice ar putea conduce și la încorporarea unor baterii cu performanță îndoielnică, aspect care ar putea să coste în cele din urmă cumpărătorii.
  • Digitalizarea din ce în ce mai ridicată a mașinilor, în special a celor electrice, crește riscul atacurilor cibernetice.
  • Prin faptul că producția mașinilor electrice se află încă într-un moment incipient, trebuie urmărită și analizată existența sau apariția altor opțiuni de motorizare care ar putea concura cu acestea.

Concluzie

Vânzările de mașini electrice continuă să crească accelerat , inclusiv în România, iar tranziția verde ar putea susține acest trend și în continuare. Mai mulți producători importanți au reușit să se adapteze rapid acestor schimbări, în timp ce alții încă se confruntă cu înțelegerea pe deplin a  conceptului, lucru care i-ar putea face mai puțin competitivi în viitorul apropiat.

Astfel, o serie de producători mari, care deja se concentrează asupra producției de mașini electrice și care au și o capacitate suficientă de producție, par a fi într-o poziție mai bună pentru a profita de pe urma  trendului. Acestora li se mai adaugă și alte companii care, deși nu au o tradiție în piața auto, au deja o capacitate de producție satisfăcătoare și o piață formată, precum este cazul Tesla.

Deși piața a avut tendința de a supraevalua mai mulți producători mici de mașini electrice, datorită perspectivelor ambițioase, trebuie să fim raționali și să analizăm dacă într-adevăr acestea vor avea în viitor capacitatea necesară de a produce și de a vinde suficiente mașini (respectiv surse de finanțare necesare dezvoltării capacității), până la un nivel care să justifice prețul acțiunilor din prezent.

Pe măsură ce trendul vânzărilor se menține, iar riscurile și incertitudinile încep să se reducă sau chiar să dispară, industria ar trebui să arate performanțe solide în anii următori.

 

Claudiu Demian